Zakelijk bloggen: the do’s and dont’s

Zakelijk bloggen kan een geweldig marketinginstrument zijn als je het goed doet en je lezers echt verder helpt. Maar het is niet makkelijk. Een blog schrijven kost veel tijd en moeite. Terwijl je niet weet of je er iets uit haalt. Moet je er dan eigenlijk wel aan beginnen? Met een goed plan, de juiste motivatie en een duidelijk doel kom je al een heel eind.

Do’s and dont’s

Een goede voorbereiding is het halve werk

Do: Maak een contentkalender waarin je je contentstrategie uitwerkt

Een contentkalender geeft overzicht in je content. Het is een planning waarin wordt bijgehouden en vastgelegd op welke dagen content over je product of dienst verschijnt. Zo weet je ver van tevoren wat je waar, wanneer en voor wie publiceert. Dit bespaart je enorm veel last minute stress.

Don’t: Te weinig of te veel bloggen

Te weinig bloggen laat mensen denken dat je niet genoeg te melden hebt. Te veel bloggen kan ze de indruk geven dat je tijd over hebt. Dat wil je allebei niet.

Do: Schrijf voor de juiste doelgroep

Een blog schrijf je altijd voor een bepaalde doelgroep. Mensen hebben namelijk andere interesses. Bepaal eerst voor wie je schrijft en biedt content aan die relevant en interessant genoeg is.

Don’t: Schrijven voor zoekmachines

Een blog dat puur gericht is op een hoge ranking oogt vaak onnatuurlijk en leest niet lekker door. De lezer merkt dat ook.

Do: Zorg voor waardevolle informatie

Zet jezelf neer als een expert en niet als een verkoper. Je lezers moeten vooral iets aan je blog hebben. Help mensen en beantwoord hun vraag met een oplossing. Dat is de juiste manier om door middel van zakelijk bloggen meer leads te genereren!

Don’t: Bloggen om te verkopen

Mensen hebben het al snel door als een tekst die kant uitgaat.

Do: Wees consistent en herkenbaar

Schrijf altijd in dezelfde tone of voice, gebruik je huisstijl en kies soortgelijke afbeeldingen. Gebruik je bijvoorbeeld zwart-wit foto’s, doe dat dan bij elk blog.

Don’t: Andere vormgeving uitproberen

Onherkenbaarheid ontstaat als je je blog steeds in een andere vorm giet. Dat is niet wat we willen, dus hou het lekker simpel.

Praktische blogtips

Na de voorbereiding is het tijd om te beginnen met schrijven. Natuurlijk zijn er tijdens het bloggen nog genoeg andere zaken waar je op moet letten. Zo is het belangrijk dat je de juiste tone of voice gebruikt en een goede structuur in de teksten aanbrengt.

Daarover lees je meer in mijn blog over succesvolle teksten.

Do: Begin met een krachtige SEO-titel

Het eerste dat je lezers zien is de titel. Het is dus van groot belang dat deze aansprekend genoeg is, anders loop je het risico dat ze wegklikken. Zorg er ook voor dat je belangrijkste zoekwoord vooraan in je titel staat. Verwerk er nog andere sterke woorden in, zoals: tips, checklist of voordelen.

Don’t: Geen rekening houden met SEO

Een slechte SEO-titel doet niks voor je ranking in Google.

Do: Schrijf makkelijk en hou zinnen en alinea’s kort

Maak het de lezer simpel en kies voor een makkelijk taalniveau. Korte alinea’s en zinnen zorgen ervoor dat je blog prettig leesbaar is, ook op een smartphone. Wel zo belangrijk!

Don’t: Te veel vakjargon gebruiken

Gebruik je veel vakjargon in je zakelijk blog dan zullen veel mensen niet begrijpen wat er staat. Zo heb je er helemaal niks aan.

Do: Werk met tussenkopjes, opsommingen, links, afbeeldingen en/of video’s

Door je blog overzichtelijk te maken, maak je teksten scanbaar. Dat is wat lezers willen tegenwoordig.

Don’t: Een information overload creëren

Als mensen lappen tekst moeten lezen, zien ze door de bomen het bos niet meer. Het gevolg? Ze haken af.

Do: Eindig met een call-to-action

Spoor je lezers aan tot actie. Je wil toch dat ze contact met je opnemen? Maak deze stap laagdrempelig.

Don’t: Onduidelijk zijn

Als je afsluit met een call-to-action weet de lezer wat er van hem of haar verwacht wordt. Doe je dit niet, dan ben je te passief.

Verspreiden en meten

Bijna klaar, maar nog niet helemaal. Nu wordt het tijd dat je blog wordt verspreid en gelezen.

Do: Verspreid je blog via diverse kanalen

Door je blog op verschillende kanalen te posten, bereik je een groter publiek en kun je meer verkeer naar je website leiden.

Don’t: Ervan uitgaan dat alles vanzelf gaat

Om je blog onder de aandacht te krijgen moet je weten wat je doet.

Do: Meet je resultaten

Gebruik de statistieken om te kijken hoe je blogs het doen. Zo zie je wat werkt en wat niet. Het helpt je de lezer beter te begrijpen en geeft je de mogelijkheid om jezelf te verbeteren.

Don’t: Schrijven om te schrijven

Zakelijk bloggen zonder plan werkt niet. Daarnaast is het zonde van je tijd als je er verder niks mee doet. Schrijf dus altijd met een doel!

Kun je hulp gebruiken bij zakelijk bloggen?

Contentmarketing is een van mijn specialisaties. Daaronder valt ook zakelijk bloggen. Ik werk met twee blogabonnementen: basis en pro. In een vrijblijvend gesprek bepalen we in overleg wat past bij jouw wensen en behoeften.

COPYWREBEL helpt je met zakelijk bloggen

Jij weet wat je wilt zeggen. Ik weet welke woorden ik moet gebruiken. Samen vertellen we jouw verhaal.